Peddel kiezen

Behalve een boot zal je ook een peddel moeten kopen. Ook hier is weer veel variatie in modellen, materialen en prijzen. Een 'wijze' uitspraak is dat een honderd euro duurdere peddel meer vaarplezier oplevert dan een honderd euro duurdere boot. Een aantal eigenschappen zullen we hier bespreken, weer uitgaande van toervaren op vlakwater of op zee. Ook met een peddel is het verstandig om te proefvaren en verschillende peddels te vergelijken.

stijfheid

Hoe stijver de peddel hoe beter! Een steel of blad wat doorbuigt tijdens het varen voelt vervelend aan, het kan wiebelend door het water gaan en is minder efficient, je wordt dus sneller moe.

lengte

Bij een lage slag blijft de peddel vrij laag, je blijft dan wel meer onder de wind maar het vaart echter niet erg efficient, je gaat ook meer slingeren.
De vuistregel is dat je rechtopstaand met gestrekte arm met je vingers over je peddel moet kunnen rijken. Op internet is veel discussie of dit wel een juiste methode is, de lengte van de peddel is afhankelijk van je romplengte, armlengte, breedte en hoogte van je boot en natuurlijk persoonlijke voorkeur. Bij een te korte peddel is de stand van het blad in het water niet juist, je slag wordt korter en je gaat al snel water scheppen in plaats van varen. Met een te lange peddel wordt je in een te lage slag geforceerd, dat vaart niet effectief. Met een verkeerde peddellengte ben je gevoeliger voor blesures.

Korte bootjes zoals polo, wildwater en brandingbootjes vaar je wel met een veel kortere peddel. Bij deze diciplines is de voorwaartse beweging van de boot ondergeschikt aan de stuurbaarheid en beschikbare ruimte rond de boot. cranced steel

steelvorm

Vrijwel alle peddels hebben een ronde rechte steel, een simpel en bewezen concept. Een enkeling vaart met een 'cranked' steel, dus met wat bochten in de steel hetgeen de polsen zou ontlasten, de keerzijde is dat de peddel precies bij jou breedte moet passen, even anders vasthouden bij een boogslag of eskimorol wil niet.

De meeste peddelstelen hebben een verdikking of zijn plaatselijk iets ovaal om blindelings te voelen hoe de bladstand is. Met name houten stelen kunnen afwijkende vormen hebben zoals een achthoek of afgeronde rechthoek. Dit alles is een kwestie van smaak.

gewicht

De feitelijke energie om de peddel en je armen omhoog te houden wordt grotendeels geleverd door de juiste peddelstand tijdens de voorwaartse slag.

Heel simpel geldt hoe lichter hoe beter. Behalve dat je de peddel moet tillen zal je tijdens de slag je bladen versnellen en weer afremmen, met een zwaardere peddel kost dat gewoon meer energie. Het gewicht van de bladen heeft dus meer effect op vermoeid worden dan het gewicht van de steel. De keerzijde van gewicht is stevigheid en vooral de kosten.

bladvorm

Vaak wordt de peddel voornamelijk op armkracht vlak naast de boot naar achter geduwd/getrokken. Efficienter is het om de armen vrijwel gestrekt te houden en de peddel meer zijwaarts te bewegen om lift te produceren. In plaats van je armen belast je de veel sterkere rompspieren, bovendien maak je minder energie vretende draaikolken rond je peddelblad.
Ook over dit onderwerp zijn er vele meningen, zoek maar eens op internet. Zelfs of een smal of juist breed blad een lage of hoge slag vereist valt over te discuseren. De exacte vorm en het formaat van het blad vallen samen met de stijl van je voorwaartse slag, een groter blad kost meer kracht (blessures) en is niet altijd sneller.

Een blad met een beetje komvorm vangt meer water, produceerd meer lift, de bolvormige achterkant van dat blad zal echter minder goed presteren bij achteruit varen. Randjes of richeltjes op je blad bevorderen de stijfheid en zullen mogelijk je blad strakker door het water laten trekken. De dikker blad beinvloed het gemak waarmee die in het water gaat negatief maar zal wel de lift verbeteren. Een schuimgevulde carbonpeddel heeft een relatief dik blad maar is super licht (en duur).

bladvormen

Een toerpeddel heeft meestal een uitgezakte druppelvorm, het idee is dat bij gedeeltelijk ondergedompelde peddel dan toch al een gelijk oppervlak links en rechts van de steel onder water zit.

Korte bootjes vaar je met een min of meer rechthoekig blad met (vrijwel) platte voor en achterkant, je zult met dergelijke bootjes namelijk vrijwel evenveel naar achter als naar voren varen.

De wingpeddel (extreme komvorm, model suikerschep) is een wedstrijdpeddel, die moet hoog en zijwaarts gericht gevaren worden. Alles aan dit blad is ontworpen om snel voorwaarts te varen, boogslagen en steunen gaan daardoor niet of nauwelijks.

Een ander buitenbeentje is de extreem slanke groenlandse peddel (gp), vooral geschikt om met zijwaarts gerichte slag te varen, zowel met een lage als met een hoge slag. Met de juiste techniek is de groenlandse peddel prima bruikbaar voor van alles behalve snel acelereren. Deze peddel is ook zelf te maken van ceder- of vurenhout.

materiaal

De steel kan gemaakt zijn van:

Het blad: Houten peddels zijn er ook in goedkope, zware uitvoeringen. Hier hebben we het echter over de betere exemplaren. De verkrijgbaarheid van goede houten peddels is echter slecht, vaak zal je zelf een tweede hands exemplaar zelf moet opknappen.

hoek

'Een gedraaide peddel vangt minder wind.' Die uitspraak is waar bij tegenwind, bij zijwind is dat voordeel erg betrekkelijk, je peddel wordt dan omhoog of naar beneden geblazen

De peddelbladen staan in een hoek ten opzichte van elkaar. Het idee is dat je met weinig draaien van de polsen je blad toch in de juiste stand in het water komt. Vaak is de hoek bijna 90 graden, 60 of 45 graden vinden een aantal mensen prettiger varen. Bij deelbare peddels is de hoek soms instelbaar.

Peddels voor linkshandige mensen bestaan, de meeste linkshandige mensen hebben echter leren varen met een rechtshandige peddel en blijven dat later ook doen, daardoor ben je bovendien flexibeler bij huur of leen peddels.

deelbaar

Deelbaar is handig bij vervoer, opbergen in je kuip (ook tijdens een pauze of een overnachting) en soms hebben ze een instelbare hoek. Daarnaast kan je ze ook als reservepeddel gebruiken. Elk voordeel heeft zn nadeel: deelbaar is vaak iets duurder en het kan kwetsbaarder zijn. Zand tussen de peddeldelen schuurt de verbinding ruimer, dus losser. Deelbaar is zondermeer een voordeel maar het vraagt wel om iets voorzichtiger behandeling.

deelbare peddel detail instellen

prijs

Een goede peddel die vele jaren lang prima zn werk zal doen is vanaf honderd euro te koop, het vijfvoudige is ook zonder problemen uit te geven aan een peddel. Met name speciale uitvoeringen en gewicht heeft zn prijs. Eneh: Een honderd euro duurdere peddel levert meer vaarplezier op dan een honderd euro duurdere boot.